SEO linkbuilding

SEO, oftewel Search Engine Optimization is de term die wordt gebruikt voor alle activiteiten welke ervoor moeten zorgen dat Google je pagina beter kan begrijpen. Het doel hiervan is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen om vervolgens meer bezoekers binnen te slepen! In dit artikel lees je alles over de verschillende onderdelen van SEO en hoe je de  eerste stappen kunt gaan maken voor jouw eigen website. Daarnaast worden er vele handige (gratis) tools besproken welke jouw SEO werkzaamheden een stuk efficiënter kunnen maken! 

Wat is SEO; een introductie 

Search Engine Optimization is de verzamelnaam voor de technieken welke ervoor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk rankt in de organische zoekresultaten. SEO kan worden gebruikt voor verschillende zoekmachines, maar het wordt voornamelijk voor Google gebruikt. 

Wanneer mensen informatie of aanbiedingen van bepaalde onderwerpen/artikelen willen lezen gebruiken ze vaak zoekmachines als Google. Daarom is het voor ondernemingen onmisbaar om hier vindbaar op te zijn! Het werkt simpel, mensen die naar iets zoeken klikken praktisch altijd op de bovenste pagina’s welke ze krijgen te zien. Daarom kan jij je concurrentie verslaan door middel van een goede SEO strategie. 

Hoe werkt SEO 

Met SEO wordt er geprobeerd om je website zo hoog mogelijk te laten ranken binnen de zoekresultaten van Google. Hierbij zijn geen directe richtlijnen of acties welke je moet ondernemen om boven je concurrent te komen. Het is een complex proces waarbij er vele verschillende factoren zijn om rekening mee te houden. Google heeft ooit naar buiten gebracht hoeveel factoren er zijn welke een rol spelen bij de organische posities, dit zijn er maar liefst 200+. 

SEO specialisten zijn dus constant bezig om de websites van de klanten te optimaliseren op zoveel mogelijk factoren welke invloed hebben op de ranking. Het werkt echter niet als een soort checklist waarbij je klaar bent als alles aangevinkt is, er komen regelmatig updates en veranderingen in de weging van de vele verschillende factoren. 

Wanneer ben ik klaar met mijn SEO werkzaamheden?

Het is niet slim om te stoppen zodra je je doelpositie hebt behaald, de kans dat je concurrentie hard aan het werk is om je van de troon te stoten is erg groot. Daarom zul je je positie hoogstwaarschijnlijk gaan verliezen als je stopt met optimaliseren. Het is dus belangrijk om je SEO werkzaamheden constant te onderhouden

Concurrentie verslaan SEO

Hoe kan SEO jouw website verbeteren?

Er zijn vele manieren waarop SEO jouw website kan verbeteren, op verschillende niveaus. SEO kan jouw website verbeteren op het gebied van techniek, content en linkstructuur. Dit zijn de drie pijlers van SEO waaronder de vele verschillende criteria te plaatsen zijn. Wanneer je deze drie pijlers zoveel mogelijk optimaliseert kan dit je website enorm helpen om meer bezoekers naar je website te trekken. 

De verschillende onderdelen van SEO

Techniek, content en linkstructuur zijn dus de drie belangrijkste pijlers van het SEO vak. Bij deze onderdelen zijn er tientallen verschillende criteria waarmee je rekening kan houden. Wanneer je zelf gaat beginnen met SEO is het erg belangrijk dat je je taken onderverdeeld in deze drie pijlers, op deze manier zorg je voor overzicht van je werkzaamheden en is het duidelijk waarvoor je bepaalde werkzaamheden verricht. 

SEO techniek

Bij techniek gaat het vooral over de snelheid, gebruiksvriendelijkheid en laadtijd van je website. Veel van de technische criteria is te controleren via de Pagespeed Insights tool van Google, hierbij worden er ook tips gegeven om dit te verbeteren. Veel voorkomende fouten bij technische SEO zijn: te grote afbeeldingen, grote en langzame plug-ins en SEO-onvriendelijke URL’s.

SEO content

Bij content draait het voornamelijk om het beantwoorden van de zoekopdracht van de gebruiker. Oftewel; beantwoordt mijn content de vraag van mijn bezoeker en is deze waardevol?

Bij content is het belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen zodat je weet op welke zoektermen de gebruikers zoeken, na het zoekwoord onderzoek is het aan jou de taak om antwoord te geven op de zoekvraag van de gebruiker!

Het backlinkprofiel van je website (linkstructuur)

Naast techniek en content is het backlinkprofiel ook een belangrijke factor voor SEO. De werkzaamheden welke gepaard gaan met het backlinkprofiel van een website wordt ook wel Linkbuilding genoemd.

Linkbuilding is simpelweg het verkrijgen van links van derde websites welke verwijzen naar jouw website of artikel. Wanneer er veel relevante en autoritaire websites doorverwijzen naar jouw website of artikel heeft dit positieve invloed op je organische vindbaarheid.

Hoe te beginnen met SEO, de voorbereidingen

Voordat je kan gaan beginnen met SEO is het belangrijk om een aantal dingen in te stellen op je website.

Denk hierbij aan programma’s als Google Search Console voor het ontdekken van fouten op je website en op welke zoekwoorden je bezoekers op je pagina zijn gekomen. Daarnaast is het belangrijk om je resultaten te kunnen analyseren, hiervoor is Google Analytics hét statistieken programma!

Hoe te beginnen met SEO?

En nu aan de slag met SEO!

Nu kan je gaan beginnen met de SEO werkzaamheden voor je eigen website. Om te beginnen is het belangrijk om informatieve content te plaatsen op de pagina’s met de onderwerpen waarop je gevonden wilt worden. Om deze zoekwoorden te bepalen is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen. 

Zoekwoorden onderzoek

Om er achter te komen waar mensen naar zoeken, hier zijn verschillende tools voor. Een handige tool hiervoor is Google Trends. Bij deze tool ga je op zoek naar het onderwerp waarover je wilt schrijven, vervolgens krijg je allerlei gerelateerde zoektermen te zien inclusief het maandelijkse zoekvolume. 


Een andere handige tool om zoveel mogelijk vragen van de gebruikers te kunnen beantwoorden is Answer The Public. Deze tool laat je veel gestelde vragen omtrent een bepaalde zoekterm zien, door deze vragen te beantwoorden in je content kan je deze bezoekers binnen krijgen op jouw pagina.

Het schrijven van content

Een van de meest belangrijke stappen voor een goede SEO strategie is het schrijven van content. Een veel gebruikt gezegde in het SEO vak is; Content is King. En daar is geen woord aan gelogen, Google is steeds beter in het begrijpen van content en de zoekintenties van de gebruikers. Daarom is het erg belangrijk om er voor te zorgen dat jouw content overeenkomt met de zoekintenties van je doelgroep.

Bij het schrijven van je content is het belangrijk om je onderzochte zoekwoorden te gebruiken in je H1 en in je H2’s en ze regelmatig in de tekst naar voren te laten komen. Daarnaast is het belangrijk om het zoekwoord zo breed mogelijk uit te werken in je content, zodat de gebruiker zoveel mogelijk informatie kan vinden omtrent het zoekwoord. Een handige tool om te controleren of je content SEO vriendelijk is is Yoast. Dit is een extensie voor je WordPress website.

 

Om te controleren of je je focus zoekwoorden vaak genoeg in je content terug hebt laten komen kan je de tool WordCounter gebruiken. Deze tool scant je tekst op je aangegeven focus zoekwoorden en geeft aan hoe vaak deze voorkomen, op basis hiervan kan je eenvoudig controleren of je zoekwoord dichtheid te hoog of te laag ligt. Er wordt vaak gezegd dat de grens van de zoekwoord dichtheid op 6% ligt, probeer hier dus niet overheen te gaan tijdens het schrijven van je SEO tekst.

Content is king SEO

Beginnen met linkbuilding

Er zijn verschillende manieren waarop je backlinks kan realiseren naar jouw domein. Linkbuilding is de activiteit waarbij een SEO marketeer zoveel mogelijk backlinks naar een bepaald domein of artikel probeert te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om deze links te realiseren:

Earned Links: Dit zijn links naar jouw website of pagina welke je simpelweg hebt verdiend doordat een andere website over jouw website of product schrijft. Deze links worden vaak als het meest waardevol gezien, dit doordat ze bijna altijd van relevante websites komen welke dezelfde doelgroep probeert te bereiken. Deze manier van linkbuilding is gratis en kan je stimuleren door content te schrijven welke je doelgroep zou willen delen. 

Link Ruilen: Bij link ruilen gaat het vaak meer om kwantiteit, bij link ruilen wordt vaak de ABC linkruil toegepast. Dit omdat Google dan niet kan herleiden dat het om een ruil gaat tussen twee websites. De ABC methode gaat als volgt: 

  • Website A (in eigen beheer)
  • Website B (website waarvan jij een backlink wilt ontvangen, in beheer van ruilpartner)
  • Website C (website waar jij een backlink naar toe wilt realiseren, in eigen beheer) 

Vervolgen linkt website A naar website B en website B naar website C, zo voorkom je dat de websites naar elkaar verwijzen. Wanneer websites naar elkaar verwijzen heeft Google dit door, hierbij kan je risico lopen op een penalty. Dit wil je natuurlijk voorkomen!

Gast artikelen schrijven: De laatste optie is het schrijven van een gastartikel op een relevant domein, dit werkt erg simpel. Je benaderd de beheerder van een website waarvan jij een backlink wilt hebben en vraagt of je een gast artikel mag schrijven. In dit gastartikel schrijf je over het onderwerp van je website of pagina met hierin een backlink naar jouw domein. Gast artikelen zijn vaak tegen betaling, dus wanneer er weinig of geen budget is voor Linkbuilding is dit misschien niet de meest handige optie.

Beginnen met technische SEO

Er zijn veel tools waarmee je eenvoudig kan controleren hoe het er voor staat met je technische SEO. Net als de andere onderdelen zijn er bij SEO techniek tientallen verschillende criteria waarmee je rekening moet houden. Wanneer je de SEO techniek van je website wilt optimaliseren zijn er een aantal dingen waarmee je eenvoudig kan beginnen.

Sitescan: om technische problemen te ontdekken is het handig om een Sitescan te doen van je website. Dit kan erg eenvoudig met de gratis Bing Webmaster Tools. Problemen als Crawl Errors, ontbrekende H1’s en H2’s en lage pagina snelheid worden door deze tool geïdentificeerd.

Controleer Snelheid: met de Google Pagespeed Insight’s tool worden er verschillende criteria met betrekking op pagespeed gecontroleerd. Hiermee zijn fouten makkelijk te ontdekken. Ook wordt er aangegeven waar deze fouten zich bevinden en hoe ze zijn op te lossen.

Technische SEO is in principe het vroegtijdig ontdekken van technische problemen en deze vervolgens op te lossen, met verschillende tools zijn deze problemen vast te stellen. Vervolgens is het de vraag of je deze problemen zelf kunt oplossen of dat dit een uitdaging is voor de webbouw.

Overzicht verschillende gratis SEO tools

Wanneer je je SEO zelf gaat aanpakken zijn gratis tools je beste vriend. Er zijn vele verschillende SEO tools welke je werkzaamheden een stuk efficiënter kunnen maken. Een aantal hiervan zijn eerder aan bod gekomen in dit artikel. De tools welke niet mogen ontbreken zijn hier voor jou in een overzicht gezet:

Google Analytics: biedt enorm veel inzichten in je verkeer, hiermee kan je eenvoudig controleren of je goed op weg bent!

Google Search Console: met deze tool krijg je vele inzichten over de indexatie van je pagina’s, eventuele errors en op welke zoekwoorden je pagina’s ranken.

AnswerThePublic: deze tool laat veelgestelde vragen omtrent een onderwerp zien. Zo krijg je eenvoudig inzichten in de zoekintenties van je doelgroepen.

Answer The Public SEO
Voorbeeld AnswerThePublic, gebruikte zoekterm: SEO

PageSpeed Insights: een tool waarbij technische fouten makkelijk te ontdekken zijn.

Bing WebMaster Tools: deze tool kan verschillende scans uitvoeren en fouten in content en techniek ontdekken, ook geeft deze tool suggesties hoe je de fouten op kunt lossen.

Yoast: een gratis plugin voor je wordpress website, deze tool geeft aan de hand van een stoplicht aan of je pagina SEO-technisch goed geschreven en opgemaakt is. Erg handig en makkelijk!

DA Checker: wanneer je de autoriteit van je domein wilt controleren kan je dit eenvoudig doen met de DA checker. Deze checkt je Domain Authority op een schaal van 1 tot 100. Ook laat de DA checker andere metrics zien, zoals je Spam Score of de hoeveelheid backlinks naar je domein.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.